Uppdaterad Bli medlem-broschyr med ukrainska och romani

På torsdagseftermiddagen genomförde Malmö Ideellas verksamhet Föreningslots Malmö en release-fest för en presentation av en uppdaterad version av Bli medlem-broschyren som beskriver vad en förening är och hur den fungerar på 9 olika språk. Broschyren har inte Malmö-fokus, vilket innebär att den går att använda i hela vårt land.

Som invigning hjälpte 3 personer från föreningslivet till med att läsa delar av broshyren på 3 olika språk (till video): - Svenska - Jeanette Berga, BID Malmö

- Engelska - Lizzy Herrick, volontär hos Malmö Ideella - Persiska - Oldin Twistman, Ideella Föreningen för Rättvisa

Broschyren har funnits i ca. 15 år och har fram tills nu innehållit språken svenska, engelska, arabiska, persiska, somaliska, pashto och franska. Den uppdaterade versionen, som har tagits fram i samarbete med Art Directorn Jan Petterson, innehåller nu också ukrainska och romani.

Inte särskilt överraskande att ukrainska blev ett nytt språk i brochyr, pga de rådande omständigheterna med att vi har många ukrainare i vårt land. Broschyren har saknat ett minoritetsspråk och därför valdes romani. Förutom att det går att ta del av Bli medlem-broschyren i A4-version (fysiskt A5-version) och även de enskilda språken separat på Bli medlem-hemsidan, så finns även 6 andra språk tillgängliga separat: kinesiska, kurdiska sorani, thailändska, urdu, turkiska och hindu. Dessutom finns det 4 filmer i vilka texten från 4 av språken är inlästa: svenska, arabiska, somaliska och persiska. Detta är ett stöd för de som inte kan till sig skriftlig text. Under början av 2024 kommer det att komma fler filer med fler språk inlästa.

På relsease-festen genomfördes också en presentation av Föreningslots Malmös arbete som t.ex: - Samarbetet med SFI, Samhällsorientering och andra aktörer kring bl.a. föreningsinfo för klasser/grupper, studiebesök i förening, lotsning/vägledning, samt info-points. - Plattformen Engagera Mera Malmö där föreningar kan lägga upp volontäruppdrag och aktiviteter. Sidan är ett samarbete mellan Malmö Ideella och Volontärbyrån. - Open Your Eyes To Malmö som är ett samarbete mellan Malmö universitet, Malmö stad och Malmö Ideella där ett 25- till 35-tal föreningar finns på plats och träffar studenter för att aktivera dessa som ett led i att försöka lindra den psykiska ohälsa som har blivit en tydligare utmaning för många studenter. Vill du veta mer om arbetet i Föreningslots Malmö, är du välkommen att kontakta: Mikael Johansson mikael@malmoideella.se 0729-99 83 77