Intervju med Malmö Ideellas Trainee Asad

Malmö Ideella har sedan i början av september en trainee, Asad Ahmed, som är student på Malmö Universitet. Asad går programmet Internationell Migration och Etniska Relationer som gett honom en djupare förståelse för de utmaningar och möjligheter som det innebär att arbeta med samhällsfrågor och migration.

Malmö Ideellas Trainee Asad

Under Asads två första månader på Malmö Ideella har han bland annat fått följa med till Komvux för informationsmöten, planerat för NAD-aktiviteter, deltagit i TIA-nätverksträff och på föreningsmässan Open Your Eyes to Malmö. Att få vara på Malmö Ideella ser han som en möjlighet att få applicera sina kunskaper i praktiken.

- Här arbetar jag med engagerade individer och projekt som aktivt arbetar för att främja demokrati, integrera migranter och uppmuntra deltagande i samhället, säger Asad.

Hur har din tid som trainee varit hittills om du jämför med dina förväntningar som du hade innan?

- Min tid som trainee har varit positiv och jag upplever att det är en givande och relevant praktikplats för mina studier. Så här långt har flera av mina förväntningar uppfyllts. Jag har etablerat nätverk både internt och utanför min praktikplats. Jag får också möjlighet att bidra och använda min kunskap och erfarenhet. Jag ser fram emot att fortsätta, lära mig mer, växa och bidra under min resterande tid på Malmö Ideella.

Vad hoppas du att praktiken mer ska leda till?

- Jag hoppas kunna etablera ett nätverk och utvidga min kunskap om mitt studieområde. Jag förväntar mig att få utveckla mina färdigheter, lära mig arbetsplatskommunikation, samarbete i team och problemlösning. Och identifiera de områden jag vill utveckla mer för min yrkesmässiga och personliga utveckling.

Asad brinner för positiva förändringar i samhället och har sedan tidigare stor erfarenhet av civilsamhället, framförallt som projektassistent på föreningen Somalicentre, som idag heter Afroswedes, och som coach på FC Rosengård.

- Min väg mot mitt nuvarande engagemang inkluderar också mina erfarenheter som hemspråkslärare i Somaliska för både barn och vuxna, valarbetare, arbetet som tolk och god man och även elevassistent på Sofielundsskolan. Dessa olika erfarenheter har tillsammans lett mig till mitt engagemang inom civilsamhället.

- Min bakgrund och mina erfarenheter har huvudsakligen fokuserat på arbete med ideella föreningar, civilsamhällesorganisationer, myndigheter och projekt inom områden som demokrati, mänskliga rättigheter, integration, migration, inkludering, jämlikhet och deltagande, berättar Asad.